Wednesday, October 27, 2010

Copycat atau kau pikat?

berskype dengan Muo dua hari lepas.Dua hari lepas aku de skype. Berani lak dia accept aku..Sangat cool..

So,aku bagi dia kesempatan untuk dengar apa dia cakap pasal hal copycat..

Bagi aku?copycat?tirukucing?kucing tak semua sama..Bayangkan kalo semua kucing sama..Camna korang nak cam mana satu kucing korang..Pastu gayanya sama.Sama ja kucing aku dengan kucing bedah.Apa aku nak cerita kat dia..Kan best kalo aku ley cerita..Kucing aku comel.Dia pandai mengurut.kaler hitam.Apa yang nak diherankan kalo kucing bedah pon tau mengurut dan kaler hitam.Jadi menarik kalo kucing aku kaler hitam metalik.Lain sikit dari kucing bedah.

Orang tu pergi solat kau pon ikut..bagus lah.huhu.. bagus copy hal yang baik..tapi dalam bisnes ..jom kita dengar apa Dakmuo admin frenzyfm(hmm apsal aku tengok sekarang fisau jadi admin lak nih?)Muo definasikan maksud copycat..

Dj DaKMuO: ko bukak kedai kain... kat 1 kampong ni.. pastu.. bisnes ko maju tahap cipan majunye.. smpai xmuat poket sluar nk isi duit..joyah ni adalah pekerja ko satu ketika dulu.. dia rasa jeles tgk ngan kemajuan ko.. n bajet dia pon leh wat lagik majuk n power dari ko...pada 1 ari tu..joyah de modal sket... dia pon bukak kedai kain gak.. btol2 kat sblh kedai ko..yg peliknya.. apa yg ko jual.. si joyah ni jual..
radiome: cm pemikiran lapuk melayu je
Dj DaKMuO: 100% sama apa yg ko jual..sabo la..lom abes lagik
radiome : okeh
Dj DaKMuO: ko tu lapok.. org lom abes.. ko dh nyampok..kang kena hempok

haha


radiome radmior: ok lor
 Dj DaKMuO: smpai mana td
Dj DaKMuO: ok.. smbung..
Dj DaKMuO: esoknye.. ko beli kain pelikat cap gajah..
Dj DaKMuO: baru shari ko jual..
Dj DaKMuO: soknye sijoyah pon nk jual gak kain pelikat cap gajah..
Dj DaKMuO: pada mulanya.. ko sbg ahli bisnes yg dh maju.. ko akan rilek je.. sbb menda ni normal.. adalah saingan dlm bisnes..
Dj DaKMuO: btol x?
Dj DaKMuO: saingan sehat omputeh kata..
radiome: haa ni dah ckp cm lain ni
radiome : aku suka
Dj DaKMuO: sabo la syg..
Dj DaKMuO: lom abes taip ni
Dj DaKMuO: sabo2..
radiome: erk ko sayang aku lak
Dj DaKMuO: aku syg sume kawan2 aku
Dj DaKMuO: tu pon kalo ko rasa aku kawan ko
radiome : ko bole anggap aku kawan
Dj DaKMuO: tp.. sampai 1 tahap.. adakah ko boleh bersabar ngan sikap bekas pekerja ko.. yg cuba ingin menjatuh ko dlm snyap? ibarat menyelinap dlm slimut.. sket2 tarik kain batik.. sbb nk rogol ko.. agagag...(cam popeye la dia ni gelak-gelak)
 Dj DaKMuO: maksudnya disini..
Dj DaKMuO: sampai 1 tahap... nescaya ko akan rasa meluat..
radiome : ade org nk jatuhkan ko?
Dj DaKMuO: arini ko pasang singboard kaler merah.. sok dia pon nk pasang signboard kaler ijau lak..
Dj DaKMuO: sabo2
Dj DaKMuO: aku xckp camtu
Dj DaKMuO: jgn salah maksud
Dj DaKMuO: esok.. ko pasang lampu liplap2.. dia lak pasang lampu traffik light..
Dj DaKMuO: sedangkan.. utk berniaga dlm satu persaingan yg sihat.. mngikut kursus yg pernah aku follow.. kita patut creative n inovatif...

 Dj DaKMuO: paham x maksud creative n inovatif?
Dj DaKMuO: kita kena cari idea sndr.. utk pikat pelanggan kita..
radiome : ye faham
 Dj DaKMuO: utk jual brg kita..
radiome : ya
Dj DaKMuO: knape kita perlu follow org kedai sblh kita?
Dj DaKMuO: kenapa kena ikut cara org kedai sblh?

ye muo.. aku pon ada bukak bisnes.Lama dah orang kenal aku dengan bisnes ni.Satu hari best friend aku pon nak bukak bisnes yang sama.Kawan-kawan aku dan orang lain kutuk dia kata nak meniru aku.Sibuk je dorang tuh.Rasa cam nak lempang je sorang-sorang..haha.Apa salahnya dia nak buat bisnes yang sama,dah dia ada minat yang sama.Lagi pon aku punya tempat meniaga jauh gila dari tempat dia.Aku bagi semangat kat kawan aku tu.Aku kata nak bagi orang tak kutuk kata dia meniru, dia kena buat style lagi lain la dari aku..Aku suruh dia buat ni buat tu jadi nampak lain..Good luck le my friend