Saturday, October 16, 2010

Pak-D gomo suruh aku siasat pasal telur (entri ini sesuai untuk tontonan umum)



Makin pelik lak orang cabar aku..Tak pernah mimpi orang suruh aku siasat mengenai telur..haha..Tah Pak-D ni.katanya ada dak gomo dengan nick petai jual telur..Tiba-tiba je dia suruh aku siasat mengenai telur..Aku pun "merayau" la cari apa yang best pasal telur..Yang tak best pasal telur ni orang suka buat double meaning.Cait! telur yang dah luput memang aku sedih.. Sayang la kena buang..Aku dah la nak save budget

Aku telah memilih bahan bacaan yang sesuai untuk korang baca mengenai bestnya telur..manusia suka,haiwan suka..hmm jin,makhluk halus pon suka telur ke ar?ye la yang bomoh-bomoh nak puja-puja la,berubat pon pakai telur..haha.Telur ni memang diminati.

nah link pilihan.
1.http://groups.google.com/group/tipswanita/msg/82942449abbd398b aku suka bila dia kata
 "Untuk memudahkan kulit telur dikupas selepas direbus, campurkan 
sedikit garam sewaktu merebus. Telur yang telah direbus apabila 
diputarkan akan berpusing dengan elok dan tetap. Manakala telur mentah 
akan berpusing dengan tidak sekata. 

"Membantu mengurangi berat badan
Beberapa penelitian menunjukkan, sarapan dengan telur akan membuat perut terasa lebih kenyang. Hal ini akan membuat orang yang kegemukan tidak mudah merasa lapar sehingga membantu mengurangi program penurunan berat badan. Keunggulan lain dari telur adalah mudah diolah menjadi berbagai jenis sajian." dia kata sarapan..jangan korang bantai sampai tengah hari,petang malam..hadoi..dah macam biawak dah..haha.

3.http://didyouknow.org/eggs/ aku suka fakta yang diberinya contohnya..
"China produces the most eggs, at about 160 billion per year. In the US, about 280 million hens produce more than 65 billion eggs per year. A hen can lay about 250 eggs per year. katanya Negeri China memasarkan telur yang banyak,lebih kurang 160bilion setahun.Di Amerika,lebih kurang 280juta ayam betina menghasilkan lebih 65bilion setahun.Seekor ayam betino boleh yo bertolo lebih kurang 250 tolo setaun..

                       dan lagi fakta dari situ yang aku suka ialah..

Chicken are descendants of the red jungle fowl (gallus gallus spadiceus) that lives in Asia. The chicken is one of the first domestic animals, appearing in China around 1400 BC. There are some 150 chicken species and hundreds of chicken breeds. katanya.. ayam ni baka burung merah hutan(gallus gallus spadiceus) yang tinggal di Asia.Ayam adalah binatang yang dibela jinak pertama,muncul di Negara Cina sekitar 1400BC.Ada 150spesis ayam dan beratus jenis baka ayam.. 

wei apa itu BC tu? Jap aku siasat ..nah> 

It stands for Before Christ, and it means the number of years before the time ofJesus Christ. That was about 2000 years ago, so the date 552 B.C. means 2552 years ago.
                    nak tau lagi baca sini> http://www.historyforkids.org/learn/bc.htm

4.nak baca pasal ayam lagi?Ada lagi..Aku suka webpage yang ini..simple dan fun http://www.iowamall.com/fremontfarms/fremontfarms.html
aku suka bila adanya tercatit di situ "The older a hen gets, the larger her eggs become".semakin tua ayam betina tu,lagi besar telur yang ia hasilkan. dan aku suka lagi bila dia kata.. "If you accidentally break an egg on the floor or a counter top, sprinkle it heavily with salt for easy clean-up." katanya kalo korang terpecahkan telur habis tumpah ke lantai atau kat mana ke,taburkan banyak-banyak garam untuk mencuci dengan senang..huhu

Pak-D best jugak ko suruh aku siasat hal telur.takde la aku kalo orang tanya pasal telur.. "ye,telur ada banyak jenis..telur goreng,telur ayam,telur itik,telur cicak,telur rebus..yang paling best telur masin.." 

Kira ok la tu. ^^ kluk kluk
Fremont farms fun egg facts